Tuliko kaikkien näkemys esille kokouksessa?

Kaikkien ääni kuuluviin

Fasilitoinnin avulla pyritään tuomaan pinnan alla kyteviä – joskus kipeitäkin – asioita näkyväksi ryhmässä. Yksi tapa on niin kutsuttu Round Robin -menetelmä (suomeksi myös Kylmäksi ringiksi haukuttu). Siis tämä perinteinen tilanne, jossa jokainen osallistuja vuorotellen kertoo mielipiteensä asiaan. Näin ajatellaan varmistavamme, että saadaan kaikkien ääni kuuluville.

Tämä on ensinnäkin tunnetusti hidasta ja passivoivaa, varsinkin isommissa ryhmissä. Toiseksi tämä on myös joillekin osallistujille erittäin vaikeaa, kun pitää heti julistaa oma mielipiteensä ääneen koko ryhmälle. Vaihtoehtoisesti yksinkertaisuudessaan kaunis menetelmä asioiden näkyväksi tekemiseen on jana.

Menetelmä: Jana

Jana on toiminnallisten menetelmien klassikko. Fasilitaattori näyttää kuvitteellisen janan tilassa – tai sen voi vaikka teipata lattiaan. Sitten fasilitaattori kertoo janan aiheen ja kuvaa ääripäät – ehkä myös pisteitä janan varrelta. Aiheeksi sopii hyvin esimerkiksi ”fiilis” tai ”lähtötiedot aiheeseen”. Osallistujat ottavat paikkansa janalla ja juttelevat viereisen kaverin kanssa pari-kolme minuuttia, miksi seisovat juuri siinä. Lopuksi fasilitaattori pyytää jokusen kommentin julkisesti siitä, mitä juteltiin esimerkiksi janan alkupäässä, keskellä ja loppupäässä.

Case: Janan käyttö

Hiljattain yhteistyökumppanimme halusi järjestää asiakkailleen työpajan, johon pyysi minua ulkopuoliseksi fasilitaattoriksi. Työpajassa oli tarkoitus visioida käytössä olevan palvelun tulevaisuutta. Kysyin häneltä etukäteen, ovatko nämä hänen asiakkaansa kenties tyytymättömiä nykyiseen palveluun. Vastaus oli: ”Erittäin”. Hän ei kuitenkaan halunnut, että yhteistä arvokasta aikaa käytetään menneessä vellomiseen, vaan toivoi, että keskitytään katsomaan raikkaasti eteenpäin.

Minulle syntyi huoli tilanteesta. Mikäli asiakkaat ovat tyytymättömiä nykytilanteeseen, pystyisivätkö he ohittamaan tämän tunteen ja heittäytymään positiivisiksi pelkästään pyynnöstäni? Niinpä otin aloitusmenetelmäksi janan aiheella: ”tyytyväisyys nykypalveluun”. Kuvasin pisteitä janalla, vähän kärjistäenkin: ”En näe kerrassaan mitään hyvää koko palvelussa. Ihan OK palvelu. Aivan huikea palvelu, en muuttaisi mitään”.

Asiakkaiden jakaantuminen janalle oli yllättävä: heitä oli koko janan pituudella varsin tasaisesti. Tosin janan negatiivisesta päästä kommentit tulivat vahvemmilla äänenpainoilla. Mielenkiintoinen seikka – jonka myös yhteistyökumppanini pani merkille – oli, että tuo jana puhdisti ilmaa. Ilmapiiri työpajassa keveni selkeästi, kun asiakkaat saivat tuoda esille kokemuksensa nykytilanteesta. Jana on yksinkertainen menetelmä, mutta se pitää sisällään yllättävän paljon.

Janan hyötyjä:

  1. Tuodaan asioita näkyväksi – ei vain vetäjälle, vaan kaikille läsnäolijoille. Näin saadaan osallistujat kiinnostumaan siitä, missä muut menevät.
  2. Joskus on helpompi ilmaista mielipiteensä muuten kuin sanallisesti esim. jaloillaan.
  3. Keskustelukumppani otetaan samasta kohtaa janaa, jolloin on helppo alkaa jutella samanhenkisen kaverin kanssa.
  4. Liike energisoi.

Kaipaatko aiheesta syvempää ymmärrystä?

Haluatko oppia lisää yksinkertaisia ja tehokkaita menetelmiä ryhmätilanteiden johtamiseen? Tutustu suosittuun fasilitoinnin perusteisiin pureutuvaan Vaikuttava fasilitointi -valmennukseemme! Valmennuksessa opit suunnittelemaan ja vetämään tuloksellisia työpajoja parhaita menetelmiä käyttäen.

Lue lisää Vaikuttava fasilitointi -valmennuksesta!

Kuinka johtaa ryhmätilanteita niin, että kaikkien ääni saadaan kuuluviin? Valmennamme fasilitointitaitoja myös organisaatiokohtaisesti niin esimiehille, projektipäälliköille kuin tiimivetäjillekin sekä tarjoamme henkilökohtaista sparrausta tarpeidesi mukaan. Pyydä meiltä tarjous valmennuksesta omalle tiimillesi tai kerro lisää sparraustarpeestasi.

Kysy valmennuksesta tai sparrauksesta

Haluatko tärkeässä päätöksenteon tilanteessa keskittyä sisältöön ja tuoda oman asiantuntijuutesi esiin? Voit jättää vastuun tuloksellisesta prosessin suunnittelusta ja vetämisestä meille. Hyödynnä ammattifasilitaattoreitamme oman kokouksesi, työpajasi tai kehitysprosessin läpiviennissä. Fasilitoimme muun muassa strategian jalkautuksia sekä organisaatioiden laajoja muutosprosesseja.

Lue lisää työpajojen fasilitoinnista

Miikka Penttinen

Miikka Penttinen on fasilitoinut ja valmentanut fasilitointitaitoja ammatikseen vuodesta 2012 saakka. Valmennusten osallistujilta hän saa kiitosta innostavasta ja selkeästä tyylistään jakaa osaamistaan eteenpäin.

Miikka uskoo, että jokainen hyötyisi fasilitointitaidoista. Fasilitoinnin jatkuva kehittäminen on hänen työnsä ytimessä.

”Intohimonani on ymmärtää fasilitoinnin syvin olemus eli mitä ryhmissä tapahtuu ja miksi ihmiset toimivat kuten toimivat.”

Verkostoidu: LinkedIn | Twitter

Miikka Penttinen

Miikka Penttinen on fasilitoinut ja valmentanut fasilitointitaitoja ammatikseen vuodesta 2012 saakka. Valmennusten osallistujilta hän saa kiitosta innostavasta ja selkeästä tyylistään jakaa osaamistaan eteenpäin.

Miikka uskoo, että jokainen hyötyisi fasilitointitaidoista. Fasilitoinnin jatkuva kehittäminen on hänen työnsä ytimessä.

”Intohimonani on ymmärtää fasilitoinnin syvin olemus eli mitä ryhmissä tapahtuu ja miksi ihmiset toimivat kuten toimivat.”

Verkostoidu: LinkedIn | Twitter