Ideoinnista yhteiseen ymmärrykseen

2.10.2018

Minua pyydettiin taannoin fasilitoimaan ideatyöpajaa asiakkaalle. Keskustelimme tilajaan kanssa heidän toiveistaan ja tarpeistaan. Tilaaja toivoi ennen kaikkea lennokkuutta ja paljon ideoita. Käytössä olevaa ideointijärjestelmää varten olisi myös tärkeää saada ideoille selkeät omistajat, jotta palkitseminen sen avulla olisi mahdollista.

Haastattelin tilaajaa tarkemmin siitä, mikä työpajan todellinen tavoite oli ja ymmärsin organisaatiolla olevan aidon tarpeen uudistumiselle. Keskustelimme siitä, mikä synnyttäisi ideoihin sitoutumista ja sitä kautta aitoa kehitystä palveluntarjonnassaan. Kerron artikkelin loppupuolella, miten tämä case-esimerkki päättyi. Ensin muutama sana siitä, minkälaisia haasteita ideointityöpajoissa yleensä nähdään.

Liian vähän ideoita

Kun ideoita on paljon, emme pysty enää luomaan yhteistä ymmärrystä ideoista ryhmässä.

Teorian esitteli amerikkalainen psykologi J.P. Guilford 1970-luvulla. Teoria väittää, että meillä on kaksi erilaista tapaa ajatella: divergentti ajattelu ja konvergentti ajattelu. Divergentti ajattelu on ideoiden suoltamista ja konvergentti ajattelu on valintaa, päätöksentekoa. Kaksi hyvin erilaista tapaa ajatella, jotka teorian mukaan kannattaa pitää erillään. Tiedämme, että liian varhainen kritiikki tappaa luovuuden. Ja tämän teorian varaan on ideointityöpajat siitä lähtien rakennettu. Tuotetaan paljon, tyypillisesti satoja, ideoita seinälle ja sen jälkeen valitaan parhaat.

Tässä ajattelutavassa on yksi puute: kun ideoita on paljon, emme pysty enää luomaan yhteistä ymmärrystä ideoista ryhmässä. Valintavaiheessa äänestämme niitä ideoita, jotka ymmärrämme eli tyypillisesti omiamme tai muuten vaan itsestäänselviä vaihtoehtoja.

Idean omistaja katoaa

Keksijä on ideansa kanssa yksin ja yrittää parhaan kykynsä mukaan myydä sitä eteenpäin organisaatiossa.

Ideat kirjataan työpajan jälkeen ideointijärjestelmään ja siellä ideoita äänestellään ja lopuksi palkitaan keksijät, jos idea pääsee tarpeeksi pitkälle.

Haastan hieman tätä mallia. Ideat henkilöityvät ja syntyy keskinäistä kilpailua. Toki ymmärrän, että tällä kilpailulla pyritään kannustamaan ihmisiä ideoimaan ja edistämään ideoitaan. Tämä kilpailu kuitenkin todellisuudessa estää ideoiden eteenpäin menemisen, koska niiden takaa puuttuu ryhmän tuki. Keksijä on ideansa kanssa yksin ja yrittää parhaan kykynsä mukaan myydä sitä eteenpäin organisaatiossa.

Aito yhteinen ymmärrys

Lopputuloksena työpajasta oli seitsemän yhdessä ymmärrettyä ideaa, kuvattuna ja arvioituna. Ei satoja, vaan seitsemän.

Palatakseni alkuperäiseen tarinaan. Päätimme tilaajan kanssa keskittyä työpajassa määrän sijaan tuottamaan pidemmälle jalostettuja ideoita, joihin osallistujat ovat aidosti sitoutuneita. Työpajassa saimmekin osallistujat hienosti keskustelemaan, kehittämään ideoita yhdessä eteenpäin sekä jakamaan osaamistaan ja asiantuntemustaan. Mitä prosessissa sitten tapahtui?

Työpajassamme ideoimme ensin hyvän aikaa yksinäisyydessä omalle paperille, jonka jälkeen aloimme varastelemaan ideoita toisiltamme pienryhmissä. Ensimmäisissä ryhmissä ei tehty yhteistä valintaa, vaan tehtävä oli varastaa ideoita tai niiden aihioita kavereilta ja saada parhaat mahdolliset ideat omalle paperille. Ryhmiä vaihdettiin monta kertaa ja sama varastelu jatkui.

Lopuksi viimeisissä ryhmissä valittiin parhaat ideat ja tuotiin seinälle. Seinältä valittiin ideoita jatkotyöstöön ja lopputuloksena työpajasta oli seitsemän ideaa kuvattuna ja arvioituna. Ei satoja, vaan seitsemän. Seitsemän yhdessä ymmärrettyä ideaa. Niiden eteenpäin vieminen organisaatiossa on helpompaa, kun ryhmä on niiden takana. Tätä mielestäni on yhdessä tekeminen, tätä on co-creation.

 

Kirjoittaja

Miikka Penttinen
fasilitaattori ja fasilitointivalmentaja
Grape People Finland Oy

Katso tästä Miikan videoterveydys

 

Tapaat Miikkan seuraavan kerran Innovaatioiden fasilitointi – demotilaisuudessa 25.10. Kaapelitehtaalla. Klikkaa linkistä lisätietoja, ilmoittaudu mukaan maksuttomaan tilaisuuteen ja tule viettämään kanssamme innostava aamupäivä.

 

 

Kaipaatko aiheesta syvempää ymmärrystä?

 

Olemme auttaneet asiakkaitamme parantamaan innovaatioprosessejaan sadoissa työpajoissa ja valmennuksissa jo 15 vuoden ajan. Nyt haluamme auttaa sinua viemään innovaatioprosessinne uudelle tasolle. Pitkäaikaisen tuotekehityksen tuloksena olemme luoneet uuden Innovaatioiden fasilitointi -valmennuksen. Valmennuksessa opit suunnittelemaan ja fasilitoimaan innovaatiotyöpajoja parhaita menetelmiä käyttäen.

Tutustu valmennukseen

 

Valmennamme fasilitointitaitoja niin esimiehille, projektipäälliköille kuin tiimivetäjillekin sekä tarjoamme henkilökohtaista sparrausta tarpeidesi mukaan. Pyydä meiltä tarjous valmennuksesta tai kerro lisää sparraustarpeestasi.

Kysy valmennuksesta tai sparrauksesta

 

Voit hyödyntää ammattifasilitaattoreitamme oman kokouksesi, työpajasi tai kehitysprosessin läpiviennissä, jolloin pääset itse osallistujana keskittymään sisältöön täysipainoisesti. Fasilitoimme mm. strategian jalkautuksia sekä organisaation laajoja muutosprosesseja.

Kysy tilaisuuden tai muutoksen fasilitoinnista

Tällä kirjoituksella ei ole vielä kommentteja.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *