Virtuaalitodellisuudessa voimme viestiä paremmin kuin Skypessä

8.2.2020

Kun tapaamme toisemme – tapahtui se sitten kokoushuoneessa, työpaikan keittiössä, kaupan kassalla tai ruokapöydän ääressä – arvioimme toistemme tunnetilaa lukuisin keinoin.

sanaton viestintä, kehonkieli

Viestintä on sekä sanallista että (valtaosin) sanatonta. Äänenpaino, kasvojen ilmeet sekä kehonkieli viestivät valtavasti. Jopa pukeutuminen on viestintäkeino. Mitä osallistujat viestivät pukeutumisellaan tässä tilanteessa?

Kun tapaamme toisemme etänä, toisen tunnetilan arviointi vaikeutuu merkittävästi. Kahdenkeskinen videokokous on paras tilanne: näen koko ajan toisen kasvon ilmeet ja kehonkielen. Noh, ainakin auttavasti. Monesti kamera ei osoita suoraan kasvoja päin tai se on väärällä korkeudella. En näe ihmisen koko kehoa, vaan ainoastaan osan siitä.

Skype for Business - videopuhelu

Tässä (hieman kaunistellussa) tilanteessa kaikkien kuvan näkee hyvin, mutta silti näemme heistä kovin vähän. Lähde: Microsoft

Jos katsomme yhdessä jotakin sisältöä, kuten vaikkapa tarjousta, en näe henkilön ilmeitä tai kehonkieltä samalla, koska näytölle ei mahdu sekä tarjousta että videokuvaa. Lisäksi ihminen on näytöllä yleensä paljon pienempi kuin tosielämässä.

Jos etäkokouksessa on enemmän kuin kaksi osallistujaa, haastetaso nousee entisestään.

Zoom, whiteboard ja videon pikkukuvat

Kuvankaappaus valmennuksen tallenteesta. Työskentelimme digitaalisella valkotaululla ja muutamalla osallistujalla oli videokamera päällä. Videokuvat näkyivät hyvin pienenä. Parempi kuin ei mitään, mutta kaukana siitä, että olisimme vierekkäin ja voisimme viestiä koko kehollamme.

Yhteenvetona ihmisten lukeminen etänä — etenkin ryhmässä — on siis vaikeaa kaikkein parhaimmillakin välineillä. Jos siis puhutaan 2010-luvun teknologiasta…

Tähän vuoteen saakka paras teknologia etäkokoustamiseen on ollut organisaatiosta riippuen esimerkiksi Skype for Business, Microsoft Teams, Webex, Google Hangouts, Zoom tai GoToMeeting. Kaikissa pätevät edellä mainitut rajoitukset.

Olemme kuitenkin etäkokousten vallankumouksen äärellä. Miksi?

Virtuaalitodellisuus muuttaa etätyön luonnetta

Virtuaalitodellisuus (VR) matkii fyysistä todellisuutta paljon paremmin, kuin nykyiset etäkokoustyökalut. Liittyäkseen VR-kokoukseen jokainen osallistuja pukee silmikon päähänsä ja ottaa (yleensä) ohjaimet kumpaankin käteen.

Kuvassa HTC Vive -silmikko ja -ohjaimet.

Jokaisella on myös avatar eli hahmo, joka edustaa heitä. Hahmot seisovat tai istuvat yhteisessä virtuaalihuoneessa. Kun katsomme ympärillemme, muut näkevät, mihin katsomme. Kun liikutamme käsiämme, muut näkevät tämän liikkeen. Hahmojen sijainti suhteessa päämme asentoon myös vaikuttaa siihen, mistä suunnasta ääni kuuluu. Niin kuin fyysisessä todellisuudessa.

Nämä yksinkertaiset muutokset vaikuttavat tunnelmaan suunnattomasti: yhtäkkiä voimme jälleen kommunikoida katseemme ja kehonkielemme avulla. Meidän on helpompi kuulla muita ja vaihtaa puheenvuoroa sujuvasti. Voimme viitata, kun haluamme puheenvuoron. Kun innostumme jostakin, se näkyy hahmon kehonkielestä.

Voit katsoa 10 minuutin videopätkän esimerkin demotyöpajasta Gluen lanseeraustilaisuudesta. Demotyöpaja alkaa 1:29:00 kohdalla.

Uusin teknologia tekee tapaamisista yhä uskollisempia fyysisille tapaamisille

Tässä Oculus Researchin videossa kerrotaan uudesta teknologiasta, jonka avulla ihmisistä voidaan luoda hahmoja, jotka ovat varsin todentuntuisia. Kanssakäyminen muistuttaa kasvotusten tapaamista jo niin suurelta osin, että hienovarainen kehonkielikin on luettavissa.

Eihän tapaaminen VR:ssä koskaan tule olemaan sama asia, kuin näkeminen naamatusten, sillä siitä puuttuu esimerkiksi tuiki tärkeä kosketus. Samoin aidon fyysisen ympäristön jakaminen haittaa aidon yhteyden tunnetta.

oculus, avatar

Vaikka hahmo näyttää realistiselta, liikkuu realistisesti ja näyttää realistisia ilmeitä… se ei silti ole aito. Se kuitenkin simuloi aitoa niin hyvin, että koemme olevamme tekemisissä aidon ihmisen kanssa.

Silti pääsemme lähemmäksi tätä fyysistä tapaamista kuin koskaan ennen. Väitänkin, että palaverit ja työpajat VR:ssä tulevat olemaan paljon laadukkaampia kuin nykyiset etäkokoukset. Voimme paremmin luoda luottamusta ja kokea tuntevamme toisen osapuolen, kuin nykyisten pienten videoikkunoiden kautta.

Kirjoittajasta

Jonas Rajanto on verkkotyöskentelyyn erikoistunut fasilitaattori ja valmentaja Grape Peoplella. Hän valmentaa virtuaalifasilitointitaitoja tiiminvetäjille, projektipäälliköille, kouluttajille, myyjille ja muille, joille verkkotilaisuudet ovat olennainen osa työtä. Jonaksen tavoite on tehdä virtuaalisessioista yhtä vaikuttavia ja miellyttäviä kuin kasvotusten tapaamiset.

Katso Jonas Rajannon esittely ja video

 

Paranna vuorovaikutusta ja vaikuttavuutta verkkotilaisuuksissa!

Toteutamme organisaatiollenne tarpeisiinne räätälöityjä valmennuksia tilauksesta. Yhteistyössä varmistamme, että osallistujat saavat valmennuksesta aitoa hyötyä omassa työssään. Autamme soveltamaan fasilitointitaitoja niin virtuaalitodellisuudessa kuin nykyisiäkin etäkokousalustoja (mm. Skype for Business, Microsoft Teams, Google Meet, Zoom ja WebEx) hyödyntäen. Lue lisää vaikuttavien verkkotilaisuuksien fasilitointivalmennuksistamme ja pyydä tarjous!

Lue lisää virtuaalifasilitoinnin valmennuksista