Tapaamme auttaa asiakkaitamme kutsutaan fasilitoinniksi. Fasilitointi tarkoittaa sitä, että me olemme ulkopuolinen asiantuntijanne, joka suhtautuu tilanteeseenne neutraalisti: luomme puitteet keskustelullenne, jotta saavutatte yhteisen ymmärryksen. Fasilitoinnin prosessin voi tiivistää kolmeen vaiheeseen: selkeytykseen, ratkaisuihin ja toimenpiteisiin.
Fasilitointia voidaan käyttää hyödyksi esimerkiksi päätöksenteossa, strategiaprojekteissa, muutostilanteissa ja innovaatioprosesseissa. Erityisen hyödyllistä se on vaativissa kokoustilanteissa, esimerkiksi virtuaalitapaamisissa. Kun tapaaminen on teknologian asettamien rajoitteiden vuoksi haasteellinen, tarvitaan fasilitointia selkeyttämään työskentelytapaa, tehostamaan ajankäyttöä sekä osallistamaan kokouksen osanottajia. Fasilitointi kaivaa tapaamiseen läsnäolon tunnun etäisyyksienkin päästä ja auttaa säilyttämään huomion olennaisessa.
Fasilitoimalla varmistetaan järjestäytynyt keskustelu, jolla päästään tuloksiin. Me emme fasilitoi huvin vuoksi, vaan asiakkaamme tavoitteet mielessämme. Kun keskustelua on avaamassa joku ulkopuolinen, kaikki muut, myös esimiehet, voivat osallistua keskusteluun. Fasilitoinnilla pystytään myös varmistamaan, että kaikkien ääni saadaan kuuluville – ei ainoastaan niiden rohkeiden, jotka muutenkin kuuluvat työyhteisössä.
Olemme fasilitoinnin pioneereja Suomessa – Grape People on auttanut suomalaisia organisaatioita fasilitoimalla jo vuodesta 2003 alkaen. Kokemus antaa tekemiseemme varmuutta ja tehokkuutta. Haluamme kuitenkin jatkuvasti kehittyä sekä jakaa tietoamme eteenpäin.
Jos haluat oppia lisää fasilitoinnista ja sen menetelmistä, Grape Peoplen asiantuntijoiden teokset ovat oivallinen keino siihen. Voit tilata kaikkia kirjojamme verkkokaupastamme.
Unlike most of Leadership books, the Handbook of Facilitative Leadership: Concrete Ways to Boost Performance shows specifically how to lead:
These questions, and many more are answered by the different leadership situations that are presented and then analysed in each chapter.
Miten yhdistää koko ryhmän tietotaito ja varmistaa sitoutuminen? Kirja esittää yhdeksän johtamisen avaintilannetta, joissa fasilitoiva johtaminen tulee avuksi. Näet käytännössä, miten myyntipäällikkö Susanna Suvisuo selvittää hankalatkin tilanteet, myös virtuaalisesti työskennellen.
Idealogi tarjoaa ratkaisun yhteisen ymmärryksen luomiseen ideointitilanteissa. Kirjassa kuvataan Idealogi-menetelmä ja havainnollistetaan sen käyttöä erilaisissa tilanteissa. Sovella Idealogia ideointiin, visiointiin, ongelman määritykseen, muutosten lanseeraukseen ja toimenpiteiden suunnitteluun!
Suomen ensimmäinen virtuaalifasilitaattorin käsikirja on käytännönläheinen matkaopas maailmaan, jossa fasilitoinnin perustekniikoita sovelletaan virtuaalisissa ympäristöissä. Sen avulla kuka tahansa ryhmien kanssa työskentelevä voi pitää tehokkaita kokouksia virtuaalisissa kokousympäristöissä. Kirjassa ratkaistaan tavallisimpia virtuaalikokousten haasteita ryhmänvetäjän näkökulmasta.
Tässä käsikirjassa opit konkreettiset työkalut luovan ongelmanratkaisun prosessin kaikkien vaiheiden fasilitointiin. Voit soveltaa työskentelytapoja toiminnan uudistamiseen suhteessa tulevaisuuden tuomiin haasteisiin, markkinoinnin suunnitteluun, uusien palveluiden kehittämiseen tai arjessa esille nousseiden ongelmien ratkomiseen.
Tutustu fasilitointiin! Pepe Nummen kirjoittama Fasilitaattorin käsikirja on käytännönläheinen opas kaikille niille, jotka tekevät töitä ryhmien kanssa. Se soveltuu erinomaisesti esimiehille, jotka haluavat muuttaa kokouskulttuuria vuorovaikutteisemmaksi. Jos fasilitointi on sinulle uutta, tämä on nopealukuinen kirja, johon kannattaa tarttua ensimmäisenä.