
Parhaat sovellukset etätyön tueksi
15.3.2020
Tässä joitakin verkkosovelluksia, joita voin suositella etätyön tueksi ja täydentämään kokoussovelluksia. Harvat etäkokoustyökalut sisältävät riittävästi tai riittävän helppokäyttöisiä työkaluja yhteiseen piirtelyyn, kirjoittamiseen, ideointiin tai päätöksentekoon. (Parhaat poikkeukset ovat Adobe Connect ja Zoom – mutta niilläkin rajat tulevat ennen pitkää vastaan.)
Artikkeli päivitetty 14.11.2020
Googlen ilmaistyökalut
Google Jamboard, yksinkertainen verkkosovellus yhteispiirtelyyn ja tarralappujen kirjoittamiseen. Voit myös tuoda kuvia valkotaululle. https://jamboard.google.com/
Google Slides, yhdessä muokattavat diat: https://slides.google.com
Google Docs, yhdessä muokattavat dokumentit: https://docs.google.com
Google Sheets, yhdessä muokattavat taulukot: https://sheets.google.com
Digitaaliset whiteboardit / valkotaulut
Päivitys 6.6.2020: Olemme julkaisseet uuden artikkelin, joka keskittyy erityisesti digitaalisiin valkotauluihin. Artikkelissa Flinga, Jamboard, Miro, Mural, Microsoft Whiteboard sekä Zoomin whiteboard.
Korttipohjaiset verkkosovellukset
Trello, helppo korttityylinen verkkosovellus, jonne voi kerätä mitä vaan ideoita, toimenpiteitä, päätöksiä. Lisää kortteihin tekstiä, kuvia, linkkejä, liitetiedostoja. Järjestä kortit listoihin ja raahaile niitä listojen välillä. Äärettömän näppärä mm. tehtävien hallintaan ja linkkien jakamiseen. https://trello.com/
Padlet, hieman samantyylinen kuin äskeinen Trello. Olen käyttänyt ideoiden keräämiseen ja äänestämiseen. https://padlet.com/ Tutustu myös Matleena Laakson Padletiin Padletin käytöstä!
Esityssovellukset
Mentimeter, kyselyihin ja vuorovaikutteisiin esityksiin https://www.mentimeter.com/
Slido, vuorovaikutteisiin esityksiin: https://www.sli.do/
Prezi, eläviin esityksiin, joita voi zoomailla sisään ja ulos, tai tehdä liikkuvan tarinan: https://prezi.com
Google Slides, Googlen esityssovellus: https://slides.google.com
Järeämmät työkalut organisaatioiden käyttöön
Muralin ja Miron kuvausta on laajennettu. Lue niistä lisää artikkelissa Digitaaliset whiteboardit etäkokoukseen tai etätyöpajaan.
Seidat, myyjille, projektipäälliköille, palvelupäälliköille, palvelumuotoilijoille tai muille asiantuntijoille, joille presikset ovat keskeisessä roolissa:
https://www.seidat.com/esitysalusta
Howspace, Suomalainen digitaaliseen fasilitointiin suunniteltu työkalu, täynnä toiminnallisuuksia, parhaimmillaan projektityöskentelyssä. Päivitys 14.11.2020: Howspace sisältää nykyään myös videokokoustoiminnot.
https://www.howspace.com/
Etäkokoussovellukset
Skype for Business
Vanha kunnon Lync uudelleenbrändättynä Skype for Businessiksi. Ihan kelpo sovellus, johon oli leivottu paljonkin osallistavia toimintoja, kuten digitaalinen valkotaulu ja kyselyt. Valitettavasti nämä osallistavat toiminnot lakkasivat toimimasta Mac-tietokoneilla 5.4.2019. En siis enää voi suositella Skype for Businessin käyttöä osallistavaan etäkokoustamiseen.
Jos organisaatiollanne on Skype for Business tänään käytössä, ja kaikki osallistujat käyttävät Windows-laitteita, Skypessä on itse asiassa monia hyödyllisiä työkaluja. Tällä videolla kerron mm. luonnoslehtiön (whiteboard) osallistavasta käytöstä.
Skype for Business poistuu kuitenkin Office 365:stä 31.7.2021. Siitä luovutaankin nyt pikavauhtia. Suurin osa siirtyy Teamsiin. Osa valitsee muita työkaluja, koska Teams on ihan eri eläin kuin Skype. Lisää tästä seuraavan otsikon alla.
Microsoft Teams
Teamsista puhutaan Skypen korvaajana, mutta se ei ole oikea vertailukohta. Skype for Business on sovellus pikaviesteihin ja etäkokoustamiseen. Teams on uudenlainen lähestymistapa kaiken digitaalisen työviestinnän organisoimiseen. Microsoftin visio on, että kaikki tietotyö muuttuu projektiluontoiseksi tiimityöksi. Teams on Microsoftin ratkaisu tähän etätiimityön maailmaan.
Teams itsessään ei vieläkään sisällä monia osallistavia toimintoja, kuten kyselyitä tai esitysdiojen päälle piirtämistä, toisin kuin Skype for Business. Teams on rakennettu siten, että jokainen tiimi ottaa käyttöön ne työkalut ja lisäosat, joita tarvitsee.
Teamsissa on jaettu digitaalinen valkotaulu (Microsoft Whiteboardin rajattu web-versio), mutta sen yhteiskäyttö on rajattu saman organisaation (teknisesti: O365 tenant) jäsenille. Tämän pitäisi muuttua 2020 loppuun mennessä.
Teamsissa voidaan jakautua pienryhmiin luomalla uusia Teams-kokouksia. Jos osallistujat ovat eri organisaatioista, heidät pitää päästää kuhunkin kokoukseen sisään. Saman organisaation jäsenet pääsevät liittymään kokouksiin itsenäisesti.
Teams kehittyy koko ajan, ja siihen on mm. tulossa Breakout Rooms -toiminnallisuus, jolla osallistujat voi helpommin jakaa pienryhmiin. Raise Hand -toiminto puheenvuoron pyytämiseen toteutettiin toukokuussa 2020. Kokouksen aikainen kysely / äänestys tekee tuloaan. Teamsiin integroitu Microsoft Whiteboard kehittyy koko ajan, ja kunhan sille tulee tuki a) organisaatioiden väliselle yhteistyölle b) Mac- ja Android -laitteille, siitä tulee kertaheitolla minun lempisovellukseni.
Yhteenvetona sanottakoon, että Teams on erinomainen yhteistyön apuväline tiimeille, jotka työskentelevät yhdessä viikkotasolla tai vähintään useamman kerran kuukaudessa. Se on parhaimmillaan pitkäaikaisessa yhteistyössä. Teams soveltuu kuitenkin huonommin avointen ryhmien ohjaamiseen – siihen suosittelen Zoomia.
Tutustu Teamsin fasilitointia tukeviin toimintoihin:
Fasilitointi ja Microsoft Teams
Google Meet / Google Hangouts
Googlen kokoustyökalu on äärimmäisen yksinkertainen. Aikanaan Hangoutsissa oli enemmän toiminnallisuuksia, mutta Google uudisti työkalun kokonaan ja riisui kaiken ylimääräisen pois. Harmillisesti siitä sitten puuttuu myös esittäjän ja osallistujan roolit sekä kaikkien osallistujien vaimentaminen yhdellä napinpainalluksella.
Googlen kokoussovelluksesta puuttuvat myös tuiki tärkeät Raise Hand ja muut reaktiot (peukku, aplodit, kysymys yms.). Kokouksen aikainen chat ei ole pysyvä; chat-viestejä ei voi muokata; chat-viesteistä ei voi tykätä. Tämä rajoittaa vuorovaikutusmahdollisuuksia.
Googlen työkaluilla saa kuitenkin paljon aikaan, kun kokoustyökaluun yhdistää Google Slidesin, Docsin, Sheetsin tai Jamboardin. Tällä videolla lisää Google Slidesin ja Jamboardin vuorovaikutteisesta käytöstä.
Päivitye 14.11.2020: Google on alkanut työstää fasilitointitoimintoja Meetiin. Yhteistyöstö-whiteboardin, Google Jamboardin, voi nyt lisätä kokoukseen napinpainalluksella. Lue lisää: Jamboard in Meet
Google Meet on osa maksullista G Suitea. Edullisin taso (6 dollaria / käyttäjä / kk) mahdollistaa 100 osallistujan kokoukset.
Google Hangouts on osa kuluttajan maksuttoman Google-tilin palveluita. Hangouts mahdollistaa 25 osallistujan kokoukset.
Lue täältä lisää Google Meetin ja Hangoutsin eroista.
Tutustu:
- Google Meet: https://meet.google.com/
- Google Hangouts: https://hangouts.google.com/
Zoom
Zoom on tullut markkinoille 2011 ja edennyt nopeasti maailman suosituimpien etäkokousalustojen joukkoon. Heidän mottonsa on ”Meet Happy” ja se näkyy mielestäni asiakaspalvelussa. Tuotetta kehitetään aktiivisesti ja se on täynnä osallistavaa johtajaa ilahduttavia toiminnallisuuksia. Esimerkkejä:
- Whiteboard, jolle kaikki osallistujat voivat piirtää ja kirjoittaa
- Annotation Tools, joiden avulla voidaan piirtää ja kirjoittaa jaetun näytön päälle
- Breakout Rooms, jonka avulla osallistujat voi jakaa pienryhmiin
- Polls, jonka avulla voi toteuttaa useamman kyselyn joustavasti tilaisuuden aikana
- Non-verbal feedback, jonka avulla osallistujat voivat paitsi pyytää puheenvuoroa (Raise Hand), myös äänestää kyllä/ei, antaa peukun, pyytää taukoa, pyytää nopeuttamaan tai hidastamaan tahtia.
Lisäksi Zoom on edullinen, alkaen 15€/kk tilaisuuden järjestäjältä. Osallistujat eivät maksa mitään ja voivat osallistua millä tahansa laitteella.
Lienee selvää, että tämä virtuaalifasilitaattori diggaa. 👍🏻 Minun työni on tosin pääosin valmentamista, ja Zoom soveltuukin mielestäni parhaiten avointen ryhmien ohjaamiseen koulutuksissa ja työpajoissa.
Zoomia voi kokeilla ilmaiseksi. Maksuttomassa versiossa yli 3 osallistujan kokoukset on rajoitettu 40 minuuttiin. Maksulliset versiot alkavat 15 eurosta / kk / järjestäjä.
Tärkeä huomio: Zoomia ei saa suomeksi.
Tutustu Zoomiin: https://zoom.us
Päivitys 4.4.2020: Zoom on ollut viime aikoina uutisissa tietoturvahaasteiden vuoksi. Julkaisimme oman kantamme aiheeseen: Tietoa Zoomista
Adobe Connect
Adobe Connect on ollut maisemissa pitkään ja pitänyt pintansa erityisesti koulutuspiireissä. Se on erittäin monipuolinen vuorovaikutteisiin tilaisuuksiin suunniteltu palvelu. Minulla on siitä vähän omaa kokemusta – suosittelen tutustumaan Ilona IT:n tai Metropolian oppaisiin.
Adobe Connectin hinnoittelu alkaa 50 eurosta / kk / järjestäjä.
Tutustu Adobe Connectiin: https://www.adobe.com/products/adobeconnect.html
Whereby
Whereby on yksinkertainen videokokouspalvelu, joka ei vaadi sovellusten asentamista. Toimii suoraan tietokoneen selaimessa. En ole käyttänyt, mutta tätä on kehuttu.
Tutustu Whereby:iin: https://whereby.com/
Join.me
Join.me on vastaavanlainen kuin Whereby. Erittäin yksinkertainen, toimii tietokoneen selaimessa. En ole käyttänyt, mutta tätä on kehuttu.
Tutustu Join.me:iin: https://www.join.me/
Muut artikkelit aiheesta
- Digitaaliset whiteboardit etäkokoukseen tai etätyöpajaan
- Katso kaikki virtuaalifasilitointiin liittyvät artikkelit.
- Microsoft Teamsin fasilitointia tukevat toiminnot
Kirjoittajasta
Jonas Rajanto on verkkotyöskentelyyn erikoistunut fasilitaattori ja valmentaja Grape Peoplella. Hän valmentaa virtuaalifasilitointitaitoja tiiminvetäjille, projektipäälliköille, kouluttajille, myyjille ja muille, joille verkkotilaisuudet ovat olennainen osa työtä. Jonaksen tavoite on tehdä virtuaalisessioista yhtä vaikuttavia ja miellyttäviä kuin kasvotusten tapaamiset.
Verkostoidu: LinkedIn | Twitter
Paranna vuorovaikutusta ja vaikuttavuutta verkkotilaisuuksissa
Toteutamme organisaatiollenne tarpeisiinne räätälöityjä valmennuksia tilauksesta. Yhteistyössä varmistamme, että osallistujat saavat valmennuksesta aitoa hyötyä omassa työssään. Autamme soveltamaan fasilitointitaitoja kaikilla etäkokousalustoilla (mm. Skype for Business, Microsoft Teams, Google Meet, Zoom ja WebEx). Lue lisää vaikuttavien verkkotilaisuuksien fasilitointivalmennuksistamme ja pyydä tarjous:
Lue lisää virtuaalifasilitoinnin valmennuksista
Kysymyksiä, vinkkejä?
Haluatko lisätä listaan jotakin tai jäikö jotain tärkeää sanomatta? Jätä kommenttisi alle!
Osallistu keskusteluun Facebookin virtuaalifasilitointiryhmässä – siellä on jo yli 6000 aiheesta kiinnostunutta jäsentä!
Kommentit
Jonas Rajanto
Hei Kaj, kiitos vinkistä! Vaikuttaa hyvältä. Laitamme tämän tutkallemme. :)Kaj Hellbom
Hei! Kannattaa käydä tsekkaamassa Jitsi Meet (https://meet.jit.si/). Se on Zoom-tyyppinen ilmainen ja turvallinen open source kokousohjelma jossa on yllättävän paljon toiminnallisuutta. Olen kokeillut yksityispuolen kokouksissa, ja toimii loistavasti.Jyrki Selenius
Hyvä kooste. Itse kaipaan virallisten kokousten pitämistä varten järjestelmää, millä voisi helposti järjestää suljetun lippuäänestyksen. Henkilö pitää ensin tunnistaa, jonka jälkeen voi ottaa kantaa ilman, että identiteetti ilmenee äänestettäessä/tuloksessa. Tavalliset äänestykset kyllä toimii useammalla tavalla.Bettina Kanninen
Hei Taru, ja kiitos hyvästä lisäyksestä! Otamme tämän testiin pikimmiten. Bettina / Grape PeopleTaru Hanski
Kiitos paljon! Näistä on apua nyt etätyöpajojen tultua pakotettuna arkeen. Lisäisin listalle vielä Ideawallin - selainpohjainen post-it -lappuseinä. Tämän helpompaa digitaalisten post-it -lappujen käsittely ei voi olla. Ei sovellu juuri muuhun käyttöön, mutta toimii hyvin työpajoissa sekä erityisesti ennakkotehtävissä. Heidän asiakaspalvelunsa Suomessa on todella nopeaa ja tehokasta. Kiinteä vuosimaksu on isommassa konsulttiyrityksessä enemmän kuin kohtuullinen - se kattaa kaiken käytön. https://ideawall.fi/